Ett gäng som arbetar

Framgångsrik reklambyrå – så här gör du

Det finns ungefär lika många olika sätt att göra reklam på som det finns folk som jobbar med reklam. Det är ett otroligt kreativt och diversifierat yrke. Beroende på vilken kund man har och vad deras önskemål är kan man få jobba med allt från reklamprylar för mässor till reklam och annonsering i TV eller tidning. Eftersom det finns så många olika sätt att sköta sin marknadsföring på finns det även reklambyråer som fokuserar på olika sektorer och branscher. Ett tips till dig som funderar på att skapa en egen reklambyrå är att fundera på vilken som är din målgrupp och hur du ska kunna nå ut till dem. Det är ju trots allt reklam det handlar om så då måste du ju vara bra på att nå ut till egna kunder också.

 

Ett skrivbord med prylar

När du startar din egen reklambyrå så måste du först och främst registrera bolag. Fördelaktigt är att registrera aktiebolag om du räknar med att anställa folk i framtiden. Det är såklart en bra idé att ha folk i företaget med olika kompetens. Det finns många olika saker som ska göras när det gäller reklam och det kan vara svårt att vara duktig på allt. När du väl valt ut vilka du vill anställa kan det även vara smart att tillsätta en chef, det vill säga om du inte själv tänker ta den rollen. med hjälp av en ledarskapsutbildning i stockholm kan du utveckla dina ledare, eller dig själv, på reklambyrån så att de blir så bra som möjligt. Man får fundera på om man vill att ens chefer ska vara coachande, strikta, ledande och så vidare. I just reklambranschen är det viktigt att chefer inte dödar de anställdas kreativitet, och just därför är det ett väldigt speciellt uppdrag att leda reklamare. Man ska inte underskatta en utbildning utan mer se det som en investering i sin personal och företagets kompetens.

Marknadsundersökningar för att lyssna på kundernas behov

När man startar en reklambyrå så är det viktigt att man alltid är lyhörd och det är viktigt att ha kontakt med samhället. Det här kan man göra på olika sätt. Om man jobbar med digital marknadsföring kan man på ett ganska enkelt sätt se hur ens inlägg och annonseringar går. Det gör man genom att man ser hur många som engagerat sig i dessa genom att klicka på annonsen till exempel. Därefter så måste man komma ihåg att utvärdera och kartlägga nästa steg i processen att jobba med sin strategi. Om man inte har någon närvaro på webben så kan man jobba med marknadsundersökningar. Med dagens teknik är det enkelt att skicka ut undersökningar via mail även om man kanske inte har en hemsida. Annars så får man göra som på gamla goda tiden och skriva en skriftlig undersökning alternativt ringa runt till nya och gamla kunder. Det finns experter som man kan ta hjälp av även när det gäller de två senare alternativen, och de kan oftast hjälpa en med både utformning av undersökning samt uppföljningen efteråt.