Om du har arbetat i reklambranschen länge och känner för en nystart så har du kanske mod att starta en egen reklambyrå. Eller så har du noll erfarenhet och vill ge dig i kast med någonting nytt och spännande. Hur eller hur – att ge sig in i reklamens värld är stundtals oerhört kul och stundtals ett tufft företag. Några tips kan behövas på vägen mot framgång.
Generella tips
Att starta upp ett företag kräver en del av den eller de personer som är grundare. Något som alltid finns med i bakgrunden är byråkratin och det administrativa samt det ekonomiska med bokföring och allt som gäller det finansiella. Ju färre ni är som startar företaget, ju mer måste ni ha koll på de olika bitarna såsom ekonomi, marknadsföring och skatteplikter. Förvisso är det viktigt för ledningen att veta det mesta om dessa områden i vilket fall som helst eftersom besluten sker i toppen, men om du är själv eller ni är få så är det ännu viktigare då ni eller du kommer att arbeta med detta dagligen. Tänk till exempel om ni helt plötsligt får problem med likviditeten. Då kan det vara värt att veta att ni snabbt kan vända er till ett företag för att sälja faktura eller fakturor och frigöra likvida medel. Dessa saker är bara några aspekter att hålla koll på.
Råd för marknadsföringsbranschen
Det finns några tips som riktar sig specifikt till reklam- och marknadsföringsbranschen. Det första är att en reklambyrå inte kommer att komma någonvart om det inte knyts tillräckligt med kontakter kontinuerligt. Mingel och surr i kvällsvimlet är därför lika viktigt för en reklamare som att gå upp varje morgon. Om du själv inte är en baddare på att slå dig i slang med folk så kan det vara värt att ha en duktig businesspartner som kan det, alternativt att du redan har ett fast kontaktnät. Dock kommer du alltid att behöva leta efter fler kunder på regelbunden basis. Man kan skämtsamt säga att reklambranschen är en färskvara på många sätt och vis.
Ett annat tips som alltid måste tas i beaktning är att ta reda på hur man själv visar upp sig i branschen. En reklambyrå som verkar ha noll koll på hur de marknadsför sig själva eller agerar gentemot kunder blir inte långlivade – och det med rätta! Istället måste du lägga manken till ordentligt för att komma underfund med hur reklambyrån visas upp från sin allra bästa sida. Tänk också på att varje kund är guld värd eftersom arbetet ofta sker i projekt. Och tanken är ju den att ni gärna vill ha kvar kunden inför nästa projekt eller att kunden sprider ert goda rykte vidare till andra företag.