Du har beslutat dig för att förverkliga din dröm. Du har tänk, planerat, sett allt framför dig och nu ska den bli verklighet: du ska starta eget företag. Det är mycket att tänka på när man startar företag och det är lätt att glömma det viktigaste: utan kunder kan företaget inte gå runt. Hur får man då kunder till sitt nystartade företag?
Börja i tid
Du bör tänka på marknadsföring för att få kunder redan innan du startat företaget. Oavsett om du har startat ett kafé, advokatfirma eller frisörsalong, är konkurrensen hård – särskilt i de större städerna – och om kunderna inte känner till dig, så kommer de inte.
Du behöver både tänka på marknadsföring utifrån att presumtiva kunder ska känna till dig, men också för att din marknadsföring ska nå ut. Det kan därför vara en idé att tidigt vända dig till en reklambyrå för att få hjälp med både logo och bra ordval.
Ett bra sätt att både nå ut och bygga kontakter är att hyra kontor Stockholm och samarbeta med andra som också hyr kontorslokaler. Att ha en kontorslokal får dig att verka mer seriös, än om du arbetar hemifrån – i alla fall om du ska ta emot kunder.
När du startat företaget
Det är viktigt att du börjar med marknadsföringen omgående. Använd alla de resurser som reklambyrån gett dig och använd dem redan från dag ett. Ingen hittar till dig om de inte vet att du finns. Även om du startat ett kafé i Stockholm innerstad på Drottninggatan behöver du få kunder att både se dig och gå in. Det är lätt att bara gå förbi.
Oavsett vilken bransch som du är i så behöver du också finnas online. Anlita webbdesigner för att skapa en snygg sida som håller att både locka kunder och att växa i. Det är också viktigt att finnas på sociala medier och ha ett återkommande nyhetsbrev.
Du bör också tänka på att det inte räcker med en hemsida för att få en massa kunder. Du behöver också tänka på ranking – att du kommer högt på Google när någon söker efter ett företag med din expertis. Du behöver fräscht material – både till hemsida och sociala medier. Du kan anlita SEO skribenter för att maximera ditt material på internet. Om du inte själv tycker om att skriva på bloggar och sociala medier, kan du låta det vara en del av din assistens arbetsuppgifter.
Du bör återkomma till den reklambyrå som du anlitar, för att uppdatera ditt material. Du bör också låta dem få analysera hur du använder det och ta hjälp och råd av dem. Låt dem läsa dina nyhetsbrev och komma med förslag på både ordval, men också hur du placerar logo – ställe och storlek. Även när du fått kunder behöver du fortsätta att tänka på marknadsföring – både för att de ska komma ihåg dig och du ska få behålla dem, och för att få nya kunder.