En copywriter kan sägas vara den språkansvariga på en reklambyrå. Precis som alla anställda på en reklambyrå är copywritern ett kugghjul i det maskineri som producerar reklam, och arbetar därför tillsammans med andra på reklambyrån. Ofta samarbetar till exempel copywritern med en art director i ett kreativt team för att komma på idéer till reklam för byråns kunder. Medan art directorn står för bilder, utformningen och de andra grafiska elementen, står copywritern för slogans, texter och innehåll – de språkliga aspekterna av reklam, helt enkelt. En copywriters arbete kan ses överallt i din vardag, från texten på annonsen som sitter på busskuren till manuset till den reklam du hör på radion eller ser innan biofilmen. Idag är det självklart även vanligt att copywriters skapar innehåll till hemsidor och på olika sätt arbetar med internetbaserad marknadsföring.
Trots sin yrkestitel behöver en copywriter inte bara skapa reklam i form av skriven text – en copywriter arbetar med språk generellt, oavsett om det är i skriven eller talad form. För vissa typer av produkter passar det också bäst med ljudbaserad marknadsföring, till exempel om man ska göra reklam för en ljudbok, eller en tjänst som erbjuder ljudböcker. Även i dessa fall är med andra ord copywritern den som skapar själva meddelandet i reklamen.