Enligt svensk lag får du inte uppmana människor att dricka eller på annat sätt använda alkohol. Förskönande beskrivningar, värdeomdömen och liknande får inte förekomma utan allt måste hållas sakligt och neutralt. Därutöver får inte reklamen riktas till personer under 25 år och så vidare. Det kan låta flummigt och svårt – och det är det på många sätt – men du behöver hålla koll på vad som gäller när du ska marknadsföra alkoholhaltiga drycker eller produkter i Sverige.
Håll koll på benämningarna
Vad som räknas som värdeomdöme eller förskönande beskrivning är lite godtyckligt. Du kan till exempel hitta gott naturvin på Vinoteket som framställts med så lite tillsatser och utomstående påverkan som möjligt. Det är dock viktigt att komma ihåg att det inte finns någon standard för vad som räknas som naturvin – det är producenten själv som kan välja att kalla sin produkt så. I Vinotekets övriga utbud ser du produkter som har mer objektiva beskrivningar, till exempel vilken druva som använts eller vilket område som vinet kommer från. När du ska marknadsföra din dryck är det viktigt att veta hur du får beskriva din produkt.
Om du vill vara på den säkra sidan är det bäst att anlita en reklambyrå som har erfarenhet av marknadsföring av alkohol i Sverige. På så sätt slipper du tråkiga överraskningar och kan jobba mer tryggt.