Allt fler företag väljer att marknadsföra sig online vilket har gjort att reklambranschen har blivit en väldigt framgångsrik bransch. Reklambranschen försörjer flera tusen personer i Sverige, både på reklambyråer men också produktionsbolag. Att jobba på en reklambyrå är dock tufft och det kräver flera års erfarenhet för att lyckas. Därför kommer denna artikel diskutera olika utbildningar som kan krävas för att jobba på reklambyrå, samt vilka jobb som man kan få på reklambyråer.
Vilken utbildning behövs?
För att kunna jobba på en reklambyrå kräver det ofta att man har utbildning inom kommunikation och PR. Om man vill bli chef på en reklambyrå kan det också vara bra att läsa en ledarskapsutbildning för att förstå hur man driver bolag på bästa sätt. En kombination av båda dessa är optimal då man får en bred inblick i branschen, samtidigt som man kan leda företaget. I Sverige kan man plugga både ledarskap och kommunikation på en mängd olika universitet, men också på privata institutioner som specialiserar sig på dessa områden. Således är det väldigt enkelt att få en bra utbildning i Sverige.
Vad kan man göra på en reklambyrå?
Beroende på vilken utbildning man skaffar sig så kommer detta påverka vilket jobb man kan göra på en reklambyrå. Reklambyråer är nämligen ofta ganska stora företag där olika typer av anställda behövs. Om man exempelvis har en utbildning inom ekonomi och finans så kan man jobba med fakturering och bokföring. Om man har utbildat sig till grafiker kan man också utforma olika typer av reklam, både på tv och på internet exempelvis. Således kan man få jobb på en reklambyrå genom att plugga olika utbildningar. Man behöver inte nödvändigtvis plugga kommunikation eller PR för att jobba där.