Det är många som tänker enbart på reklam och marknadsföring när de hör ordet “reklambyrå”. Tankarna går inte sällan till vässade säljare som är experter på att kränga dyra annonsplatser med skrikiga färger och texter. Och ja, för 10-20 år sedan var det nog på det sättet. Men faktum är att dagens medievärld är i ständig förändring och det som förut kunde klassas som en renodlad reklambyrå är idag i många fall mycket mer än så.
Vad gör en reklambyrå?
Precis som namnet faktiskt avslöjar är reklam en stor del av det jobb som medarbetarna på en reklambyrå håller på med. Men reklam kan vara mycket mer än annonser, banners, säljande produkttexter och andra typer av rörlig bild med syfte att få någon att köpa en produkt eller tjänst. Reklam handlar idag i många fall om att helt enkelt bygga ett varumärke. Att få ett företag – eller dig själv som privatperson i vissa fall – att framstå på ett visst sätt för att attrahera kunder. Bygga varumärke kan man dessutom göra på många olika sätt och det är där en riktigt bra reklambyrå verkligen är rätt väg att gå.
Få hjälp med allt på en gång
En reklambyrå som funnits några år kommer förmodligen fortsätta kalla sig just för reklambyrå, även om de idag erbjuder fler tjänster än så. Det blir allt vanligare att reklambyråer även kan hjälpa dig med innehåll på din webbplats, fotografering eller filmjobb för olika projekt, projektledning, design och uppbyggnad av olika webbplatser – ja, i princip allt ni behöver hjälp med. Till och med trycksaker för att ert Kontorsmaterial på plats ska hålla så hög kvalitet som möjligt kan de tipsa om olika leverantörer, som till exempel Swedoffice eller se till att ni får egna profilprodukter. Utöver detta kan de naturligtvis även se över er marknadsföring och se till att allt som har med ert företag att göra håller samma profil och röda tråd, för att varumärket ska bli så starkt som möjligt.
Anlita en fullservicebyrå
Ett uttryck som blir allt vanligare i medievärlden är därför “fullservicebyrå”, som i många fall är en reklambyrå som börjat erbjuda så pass många tjänster att de kan leda er hela vägen från idé till färdigt projekt. Det är inte mycket de säger nej till, utan finns där hela vägen när de väl fått igång ett välfungerande samarbete med en kund. När du ska anlita en ny reklambyrå kan det därmed vara en bra idé att kolla upp ifall de erbjuder olika fullservicelösningar, för att du och ditt företag i slutändan ska vinna så mycket som möjligt på att anlita samma ställe varje gång. Det vinner ni båda på i längden och det kommer spara er både pengar, tid och energi.