Det finns många olika sätt att göra reklam, och det är därför inte konstigt att det också finns många olika typer av reklambyråer, som har riktat in sig på särskilda marknadsföringstekniker.
Det kan till exempel handla om reklambyråer som bara arbetar business-to-business (det vill säga med marknadsföring för tjänster och varor mellan företag) eller reklambyråer som är specialiserade på gerillamarknadsföring (en typ av marknadsföring där man försöker få så stor effekt som möjligt med så små resurser som möjligt). Ytterligare byråer kanske specialiserar sig på vissa delar av marknadsföringsprocessen, till exempel design.
En självklarhet inom marknadsföring idag är att man på något sätt gör reklam via internet, och de reklambyråer som har riktat in sig helt på detta kallas webbyråer. En webbyrå är med andra ord rätt reklambyrå att vända sig till om man vill göra reklam för en hemsida som Blackfriday.se, eller om man vill sprida ett budskap om en rabattkod på Lensway eller en annan webbutik.
Det finns också byråer som erbjuder flera eller alla av dessa typer av reklam. De brukar kallas för fullservicebyråer, eftersom företag kan vända sig till dem och få ett helhetspaket för sin marknadsföring.
Oavsett vilken inriktning en reklambyrå har arbetar den dock alltid med att profilera företaget den har som kund, och med att analysera målgruppen för marknadsföringen. Det måste man göra oavsett på vilket sätt och i vilket medium man skapar reklam.