En webbyrå är en slags reklambyrå som har specialist kompetens inom digitala kanaler och inte sällan är en webbyrå fokuserad på webbutveckling. Webbproduktion är oftast kärnan hos en webbyrå. En webbyrå kan absolut skriva texter, producera film och ta fram logotyper men inte sällan ligger fokus på de tekniska bitarna som exempelvis programmering. Det finns ingen direkt definition av vad en webbyrå är och vad en sådan håller på med och samma gäller för reklambyråer. Ibland kan webbyråer arbeta tillsammans med reklambyråer om de har olika kompetenser.
En bra webbplats är sökbar
Ett företag kan med fördel anlita en webbyrå för att få en bra webbsida för att kunna nå ut och bli hittad av kunder. När en webbplats är uppbyggd på ett bra sätt prioriterar sökmotorer en sådan webbsida när någon gör en sökning. Om ett företag inte har en webbsida eller har en webbsida men som inte håller måttet kommer de inte heller att bli hittade av potentiella kunder. Att vara sökbar på nätet är faktiskt viktigare än vad många tror. Eftersom de allra flesta numer använder nätet gäller det att finnas där, det digitala är här för att stanna. Att vara aktuell och sökbar är en investering som i det allra flesta fall brukar löna sig.
Första intrycket av webbsidan är avgörande
Förutom att ha en webbsida som är enkel att hitta är det viktigt att webbsidan är genomtänkt och lättnavigerad. Designen är väldigt viktig för att en potentiell kund ens ska stanna kvar på sajten. Så det är inte bara att bli hittad som är viktigt. Eftersom det finns så många olika företag och tjänster inom samma område är det ett stort smörgåsbord för kunder som söker efter något. En dålig webbsida kan snabbt förkastas till förmån för ett företag med en bättre webbsida.