Alla företagare måste arbeta med marknadsföring. Vissa företagare älskar att göra reklam för sina produkter och tjänster, medan andra företagare ser marknadsföring som ett nödvändigt ont. När ska du som företagare anlita en reklambyrå?
Marknadsföringsidéer
Även om du är en företagare som inte tycker om marknadsföring, ordet känns nästan jobbigt i din mun, så är det ändå så att de flesta företagare älskar sin produkt eller tjänst. Det finns ju en anledning till att du startat just ditt företag. När du ska komma på bra marknadsföringsidéer till ditt företag på egen hand, så kan du använda en stor whiteboardtavla och skriva ner alla idéer som du kan komma på. Skriv också upp på vilka sätt som just dina produkter och tjänster hjälper människor, vilket faktiskt också är din bästa marknadsföring. Du hittar whiteboard och whiteboardtavlor hos Officedepot. Det som också är bra med att använda en whiteboardtavla är att ni kan vara flera som spånar idéer tillsammans och att det blir lätt för alla att se.
Reklambyrå
Det flesta företagare klarar av att marknadsföra sitt företag på egen hand, men ibland kan det vara klokt att anlita en reklambyrå. Om du har en väldigt bra produkt eller tjänst, men märker att ditt företag inte får kunder, så är det en god anledning att anlita en reklambyrå. Genom att anlita en reklambyrå så får du hjälp med att se vad det är för fel som ni gör. En reklambyrå kan hjälpa er att verkligen hitta er målgrupp, så att reklamen riktas till dem. Det finns också många företagare som älskar sin produkt och vill berätta allt om den, men de berättar så mycket att kunderna blir överväldigade eller så orkar de inte läsa allt text. En extern reklambyrå kan hjälpa ett företag att lyfta fram det som deras kunder verkligen efterfrågar. Det kan också vara klokt att anlita en reklambyrå om du vill expandera -det kan sätta extra fart på verksamheten.
Finns det då några tillfällen då det inte är lönt att anlita en reklambyrå? Om du är ett mycket specialiserat företag inom en marknad där konkurrensen inte är så stor, om du t.ex. tillverkar en särskild teknisk del som endast en bransch behöver, då är det inte säkert att en reklambyrå kommer att göra någon stor skillnad – såvida du inte ska expandera utomlands. Detsamma gäller om du har ett företag, som en bilverkstad, på en mindre ort. Det är inte säkert att mer reklam kommer att ge dig fler kunder, då du aldrig kan få fler kunder än det finns kundunderlag. Det kan också vara klokt att bara spendera pengar som du har på en reklambyrå. Även om reklam är en investering, så är det inte alltid säkert att den kommer att löna sig.